برج خنك كننده اتمسفريك چيست؟

طراحي و توليد تجهيزات صنعتي

برج خنك كننده اتمسفريك چيست؟

۱۰۷ بازديد

برج اتمسفريك همان برج بدون فن و برج خنك كننده جريان طبيعي هستند كه در صنايع مختلف براي خنك كردن حجم زيادي از آب استفاده مي شوند. اين برج ها بر اساس اصل خنك كننده تبخيري كار مي كنند كه يك فرآيند طبيعي است كه از آب و هوا براي حذف گرما از سيستم استفاده مي كند.

برج خنك كننده اتمسفريك چيست؟

برج خنك كننده اتمسفريك نوعي برج خنك كننده است كه با استفاده از هواي جوي براي خنك كردن آب كار مي كند. اين با سقف باز طراحي شده است و شامل يك حوض يا استخر بزرگ است كه آب گرم در آن جمع مي شود. اين برج داراي يك سري لوله يا كانال عمودي است كه به صورت شبكه اي چيده شده اند. اين كانال ها با تكه هاي كوچكي از مواد پلاستيكي معروف به فيل پر مي شوند. آب گرم به بالاي برج پمپ مي شود و روي پركننده اسپري مي شود. با جريان يافتن آب از طريق پر، در معرض هواي محيط قرار مي گيرد كه باعث تبخير مقداري آب مي شود. اين فرآيند تبخير گرما را از آب خارج مي كند و آب خنك شده در انتهاي برج جمع آوري شده و به سيستم پمپ مي شود.


برج اتمسفريك بدون فن مدار بسته نوع ديگري از برج خنك كننده است كه بر اساس اصل خنك كننده تبخيري كار مي كند. برخلاف برج اتمسفريك مدار باز، برج با يك سيستم حلقه بسته طراحي شده است كه در آن آب از طريق مبدل حرارتي به گردش در مي آيد. اين برج از يك سري سيم پيچ يا لوله تشكيل شده است كه به صورت شبكه اي چيده شده اند. آب گرم از طريق لوله ها پمپ مي شود و هواي محيط از بيرون لوله ها كشيده مي شود. هنگامي كه آب در لوله ها جريان مي يابد، توسط هواي محيط خنك مي شود كه باعث تبخير بخشي از آب مي شود. سپس آب سرد شده جمع آوري شده و دوباره به سيستم پمپ مي شود.

برج خنك كننده طبيعي جريان (Natural Flow Cooling Tower) نوعي برج خنك كننده است كه براي كار بدون هيچ گونه اجزاي مكانيكي طراحي شده است. اين بر اساس اصل همرفت طبيعي عمل مي كند كه از جريان هواي طبيعي براي خنك كردن آب استفاده مي كند. اين برج از يك دودكش يا پشته عمودي بزرگ تشكيل شده است كه در پايين باز و در بالا بسته است. آب گرم به داخل برج پمپ مي شود و از طريق يك سري مجراها يا كانال هايي كه در قسمت بيروني دودكش قرار دارند به پايين جريان مي يابد. با پايين آمدن آب، در معرض هواي محيط قرار مي گيرد كه باعث تبخير بخشي از آب مي شود. اين فرآيند تبخير گرما را از آب خارج مي كند و آب خنك شده در انتهاي برج جمع آوري شده و به سيستم پمپ مي شود.

 

هر نوع برج خنك كننده اتمسفريك بسته به نيازهاي خاص صنعت، مزايا و معايب خاص خود را دارد. در اينجا برخي از مزايا و معايب هر نوع برج آورده شده است:

مزاياي برج خنك كننده اتمسفريك:

ü     هزينه نصب و نگهداري كم

ü     بدون نياز به اجزاي مكانيكي

ü     مي تواند حجم زيادي از آب را به سرعت خنك كند.

 معايب برج خنك كننده اتمسفريك:

ü     مصرف آب زياد به دليل تبخير.

ü     راندمان محدود در محيط هاي مرطوب

ü     كنترل درجه حرارت و رطوبت دشوار است.

مزاياي برج اتمسفريك بدون فن:

ü     مصرف انرژي به دليل استفاده از سيستم حلقه بسته.

ü     مصرف كم آب نسبت به برج هاي اتمسفريك ديگر مدلها.

ü     مي تواند در طيف گسترده اي از شرايط دما و رطوبت كار كند.

 معايب برج اتمسفريك بدون فن:

ü     هزينه هاي نصب و نگهداري بالاتر.

ü     به قطعات مكانيكي مانند پمپ ها و مبدل هاي حرارتي نياز دارد.

ü     ظرفيت خنك كنندگي كمتر در مقايسه با برج هاي جوي.

مزاياي برج خنك كننده اتمسفريك جريان طبيعي:

ü     بدون نياز به مصرف انرژي يا قطعات مكانيكي.

ü     مصرف آب بسيار كم به دليل فرآيند همرفت طبيعي.

ü     نيازهاي نگهداري كم

 معايب برج خنك كننده اتمسفريك جريان طبيعي:

ظرفيت خنك كنندگي محدود در مقايسه با انواع ديگر برج ها.

فقط براي شرايط دما و رطوبت خاص مناسب است.

مي تواند تحت تأثير عوامل خارجي مانند باد و باران باشد.

قيمت برج خنك كننده اتمسفريك:

برج هاي خنك كننده اتمسفريك بخش ضروري بسياري از فرآيندهاي صنعتي از جمله توليد برق، توليد مواد شيميايي و سيستم هاي HVAC هستند. اين برج ها با استفاده از تبخير براي حذف گرما از آب فرآيند كار مي كنند و سپس براي استفاده مجدد به سيستم گردش مي كنند. كارايي يك برج خنك كننده به عوامل مختلفي از جمله طراحي، اندازه و شرايط عملياتي آن بستگي دارد. يكي از مهم ترين عواملي كه بر قيمت يك برج خنك كننده جوي تأثير مي گذارد، قيمت آن است.

قيمت برج خنك كننده اتمسفريك بسته به اندازه، ظرفيت و پيچيدگي آن مي تواند بسيار متفاوت باشد. به طور معمول، برج هاي بزرگتر با ظرفيت هاي بالاتر، قيمت هاي بالاتري نسبت به برج هاي كوچكتر دارند. علاوه بر اين، طراحي ها و ويژگي هاي پيشرفته تر، مانند تنظيمات چند سلولي، فن هاي با سرعت متغير و كنترل هاي پيشرفته نيز مي توانند قيمت برج خنك كننده اتمسفريك را افزايش دهند. ساير عواملي كه مي توانند بر قيمت تأثير بگذارند عبارتند از مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز، محل برج و هرگونه هزينه اضافي نصب يا راه اندازي.

 

هزينه مواد يكي از مهم ترين عوامل موثر بر قيمت برج خنك كننده اتمسفريك است. ساختار برج بايد از مواد باكيفيت ساخته شده باشد كه بتواند در برابر شرايط سخت محيطي و مواد شيميايي خورنده كه معمولاً در فرآيندهاي صنعتي يافت مي شود، مقاومت كند. مصالح رايج مورد استفاده در ساخت برج شامل فايبرگلاس، بتن و فولاد ضد زنگ است كه هر كدام مزايا و معايب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، برج هاي فايبر گلاس سبك وزن، مقاوم در برابر خوردگي و نصب آسان هستند و آنها را به گزينه اي محبوب براي بسياري از كاربردها تبديل مي كند. با اين حال، ممكن است مانند مواد ديگر دوام نداشته باشند و هزينه آنها مي تواند بالاتر از ساير گزينه ها باشد.

يكي ديگر از عواملي كه مي تواند بر قيمت يك برج خنك كننده اتمسفريك تاثير بگذارد موقعيت مكاني آن است. برج‌هايي كه در محيط‌هاي سخت نصب مي‌شوند، مانند مناطق ساحلي يا مناطق با دماي شديد، ممكن است به اقدامات حفاظتي اضافي نياز داشته باشند كه هزينه كلي را افزايش مي‌دهد. به طور مشابه، برج هايي كه در مناطق دور افتاده قرار دارند ممكن است به تجهيزات تخصصي و حمل و نقل نياز داشته باشند كه منجر به هزينه هاي نصب بالاتر مي شود.

علاوه بر قيمت خريد اوليه، هزينه‌هاي نگهداري و عمليات مداوم يك برج خنك‌كننده اتمسفريك نيز بايد در نظر گرفته شود. عواملي كه مي توانند بر اين هزينه ها تأثير بگذارند عبارتند از راندمان برج، كيفيت آب مصرفي در فرآيند و هرگونه تعمير يا تعويض لازم.

با وجود اين عوامل هزينه، سرمايه گذاري در يك برج خنك كننده اتمسفريك با كيفيت بالا مي تواند مزاياي قابل توجهي را براي فرآيندهاي صنعتي در دراز مدت فراهم كند. برج هاي خنك كننده كارآمد مي توانند به كاهش مصرف انرژي و كاهش هزينه هاي عملياتي كمك كنند و در عين حال عملكرد قابل اعتماد را تضمين كنند و خطر خرابي تجهيزات را كاهش دهند. علاوه بر اين، ويژگي‌هاي پيشرفته مانند فن‌هاي با سرعت متغير، فن‌آوري‌هاي صرفه‌جويي در مصرف آب و سيستم‌هاي نظارت بر زمان واقعي مي‌توانند عملكرد برج را افزايش دهند و در عين حال اثرات زيست‌محيطي و هزينه كلي مالكيت را كاهش دهند.

در نتيجه، قيمت يك برج خنك كننده اتمسفريك بسته به عوامل مختلفي از جمله اندازه، ظرفيت، مواد، موقعيت مكاني و ويژگي هاي اضافي آن مي تواند بسيار متفاوت باشد. در حالي كه سرمايه گذاري اوليه ممكن است قابل توجه باشد، انتخاب يك برج خنك كننده با كيفيت بالا و كارآمد مي تواند مزاياي طولاني مدت قابل توجهي از جمله كاهش مصرف انرژي، هزينه هاي عملياتي كمتر و قابليت اطمينان بهبود بخشد. به اين ترتيب، هنگام ارزيابي هزينه برج خنك كننده اتمسفريك و انتخاب مناسب ترين گزينه براي كاربرد خود، ضروري است كه همه عوامل را به دقت در نظر بگيريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.